19 ژانویه 2024- دانشمندان می گویند بزرگسالانی که در دهه 30 و 40 زندگی خود کیفیت خواب پایینی دارند، در مقایسه با افراد دارای الگوی خواب خوب، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض شناختی(ضعف حافظه و زوال عقل) در آینده هستند.

تحقیقات جدید نشان داده است که اختلال در خواب می تواند باعث شود که بزرگسالان میانسال در مراحل بعدی زندگی خود دچار زوال شناختی شوند.

دکتر Yue Leng ، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: با توجه به اینکه علائم بیماری آلزایمر چندین دهه قبل از بروز علائم در مغز تجمع می‌یابند، درک ارتباط بین خواب و توانایی های شناختی در مراحل اولیه زندگی برای درک نقش مشکلات خواب به عنوان یک عامل خطر بیماری حیاتی است.

یافته های ما نشان می دهد که کیفیت خواب به جای کمّیت بیشترین اهمیت را برای سلامت شناختی در میانسالی دارد.

در طول این مطالعه، تیمی از محققان مدت و کیفیت خواب 526 بزرگسال میانسال را ارزیابی کردند.

از هر شرکت کننده خواسته شد تا یک مانیتور فعالیت را برای سه روز متوالی روی مچ دست خود ببندد و سپس با فاصله ی زمانی تقریباً یک سال همین کار تکرار شد.

علاوه بر این، هر فرد شرکت کننده در این مطالعه، گزارشی از ساعتی که به رختخواب می رود و چه ساعتی از خواب بیدار می شود، را تهیه و ارسال کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان به طور متوسط هر شب حدود شش ساعت می خوابیدند.

آنها همچنین پرسشنامه ای را پر کردند تا کیفیت خواب خود را با نمرات از صفر تا 21 ارزیابی کنند.نمرات بالاتر نشان دهنده ی کیفیت خواب ضعیف تر است.بیش از 40 درصد از شرکت کنندگان نمرات بالاتر از 5 را کسب کردند، به این معنی که کیفیت خواب آنها پایین بود.

به عنوان بخشی از آزمایش، شرکت کنندگان همچنین باید تست های شناختی را تکمیل می کردند تا محققان بتوانند آن را با کیفیت خواب آنها مقایسه کنند.

نتایج نشان داد که 44 نفر از 175 نفری که بیشترین میزان خواب گسسته(fragmented sleep) را داشتند، 10 سال بعد کاهش شناختی را تجربه کردند.در همین حال، تنها 10 نفر از 176 نفر با کمترین میزان اختلال خواب، یک دهه بعد دچار عوارضی در حافظه شدند.

دکتر Leng، گفت: «برای ارزیابی ارتباط بین اختلالات خواب و شناخت در مراحل مختلف زندگی و اینکه آیا دوره‌هایی حیاتی در طول زندگی وجود دارد که خواب قوی‌تر در آن دوره ها با توانایی شناختی بهتر در مراحل بعدی زندگی مرتبط است، تحقیقات بیشتری لازم است».

او افزود: "مطالعات آینده می تواند فرصت های جدیدی را برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در مراحل بعدی زندگی باز کند."

این مطالعه در شماره آنلاین ژورنالNeurology ، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/disrupted-sleep-during-midlife-associated-with-cognitive-decline.html